Brief van een cliënt aan de Belastingdienst

Een cliënt van Over Rood, Karin, moest onlangs wat informatie aanleveren aan de Belastingdienst naar aanleiding van haar aangifte 2013. Ze heeft haar situatie verwoord in een brief. Lees onderstaand het verhaal van Karin.

 

Utrecht, 1 augustus 2016

Betreft: Uw verzoek om informatie over mijn aangifte Inkomstenbelasting 2013

 

Geachte meneer (anoniem),

 

In mijn belastingaangifte heb ik vermeld dat ik €4.798 voor privé uitgaven uit de onderneming heb gehaald. En dat ik €2.703 aan looninkomsten heb gehad. U vindt dat aan de hand van deze inkomsten het niet voldoende is om in levensonderhoud te voorzien en vraagt u mij een verklaring hoe ik mijn levensonderhoud heb gefinancierd. Tevens vraagt u of ik kan onderbouwen waarom ik als ondernemer voor de inkomstenbelasting kan worden aangemerkt en zodoende recht zou hebben op de aangevraagde ondernemers-belastingaftrek.

Naast het verstrekken van deze informatie wil ik ook graag wat toelichting geven. In 2010 ben ik afgestudeerd als docent beeldende kunst en vormgeving aan de Kunstacademie in Arnhem. Het was na die periode erg lastig om werk te vinden als docent in het voortgezet onderwijs. Wel kreeg ik nog extra werk bij een culturele instelling, waarbij ik videoworkshops verzorgde op middelbare scholen en promotiewerk deed voor videokunst. Hier was geen uitzendcontract mogelijk en om toch meer werk en ervaring op te doen heb ik het toch aangenomen. Ik schreef facturen zonder BTW en vulde het bij de belastingaangifte 2012 in als “overige inkomsten”.

In 2013 heb ik met succes gesolliciteerd bij een museum in Amsterdam als freelance rondleider. Hierdoor heb ik besloten om me in te schrijven bij de KvK en facturen met BTW te gaan maken. Werk vinden in het onderwijs bleef erg lastig en ik wou nu goed werk gaan maken van mijn werkzaamheden. Het is namelijk erg bijzonder en inspirerend om leerlingen te helpen ontdekken wat kunst kan zijn en ze de kunstwerken in het echt te tonen.

In 2013 was de financiële situatie echter niet ideaal. Door mijn geringe en wisselende inkomsten kon ik geen hulp betalen en wist ik het ook niet op de juiste plekken te vinden. Mijn ouders heb ik uiteindelijk wel ingelicht en hebben me wat geholpen door mee te kijken waar de problemen lagen en te helpen met betalingsregelingen voor te stellen. Financieel hebben ze niet geholpen. Door ziekte van mij opa wou ik hen niet verder belasten. BTW aangiftes stelde ik uit/deed ik niet omdat ik bang was dat ik moest gaan betalen maar geen inkomsten kon missen. Uiteindelijk stopte ik met het openen van mijn post. Dit was een ontkenning van het probleem. Ik wist dat dit niet een goede oplossing was maar men doet nou eenmaal soms rare dingen.

Mijn werkzaamheden bij de eerder genoemde culturele instelling kwamen uiteindelijk ten einde in 2013 op een vervelende manier. De facturen die ik verzond werden soms pas maanden later uitbetaald. Dit gaf enorm veel stress en maakte het werken niet leuker (daar gingen ook dingen mis en niet volgens afspraak). Om toch meer werkzaamheden en inkomsten te halen ben ik gaan werken bij een school, eerst als invalkracht en later als vaste werknemer voor een aantal uur per week. Perfect te combineren met mijn werkzaamheden als freelance rondleider.

Uiteindelijk stond in 2014 een deurwaarder van de Belastingdienst en politie op de stoep en kon ik het probleem niet langer ontkennen. Toegeven hielp en alsnog dacht ik dat ik het wel zelf kon oplossen. Uiteindelijk ben ik via de huisarts bij de ondersteunende psychologische hulp terecht gekomen van maatschappelijk werk. Voor de zaken van mijn onderneming werd ik doorverwezen naar de coöperatie Over Rood. Zij hielpen me samen stap voor stap de problemen op te lossen en aan te pakken.

Dit vertel ik u allemaal omdat dit duidelijk maakt dat ik dingen niet op orde had en waarom er geen aangifte omzetbelasting is maar een suppletie. Omdat het niet langer meer mogelijk was deze alsnog digitaal aan te geven. Ook is het niet meer mogelijk informatie/de kosten op te vragen uit 2013 bij mijn OV-kaart voor mijn reiskosten. Tegenwoordig download ik die gegevens wel elk kwartaal. Ook mijn bankgegevens en mijn zorgverzekeringsbetalingen kan ik niet meer opvragen. Ik heb geen investeringen gedaan (behalve wat boeken waar ik de bonnetjes niet meer van heb) en gebruikte mijn laptop die ik al privé had. Ook omdat ik niet veel kon missen.

Uw vraag voor een verklaring hoe ik in mijn levensonderhoud heb voorzien is simpel. Dit kon ik niet. Door dingen uit te stellen kreeg ik naast de Belastingdienst nog meer schuldeisers die ik al eerder heb afgewimpeld, soms maar net op tijd.

Dan nu de reden waarom de inkomsten gezien moeten worden als winst uit onderneming. Omdat ik net gestart was had ik nog weinig omzet. Ik was ingeschreven bij de KvK en liep financiële risico’s. Ik wou graag mijn onderneming uitbouwen waardoor ik mijn vak kan uitoefenen om beter in mijn levensonderhoud te voorzien. Zie bijgevoegd de ingevulde ondernemers-check voor 2013.

Ik heb met de hulp van Over Rood mijn administratie beter op orde. In de bijlagen vindt u alle gevraagde informatie over mijn vaste lasten en privé uitgaven plus de specificatie van zakelijke uitgaven en gerealiseerde omzet van mijn onderneming.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Voor vragen kunt u mij mailen of bellen.

Met vriendelijke groet,

 

Karin