Verhaal van Luuk
‘Er is niks waar ik me voor schaam. Ik heb het mis laten gaan. Maar ik doe er nu alles aan om weer verder te kunnen. Niet zeuren, maar vooruit kijken!’
Luuk
Het was een verademing om te ervaren hoe jij de situaties snel herkende en gelijk met oplossingen kwam. Dank je wel!
Noor

Schuldhulpverlening voor zelfstandigen?

Over Rood heeft diverse gesprekken gevoerd met D66 over ZZp’ers in Zwaar weer. Jeroen Flipse, destijds raadslid van D66 en Klaas Verschuure; fractievoorzitter van D66 hebben het initiatief genomen om – samen met het CDA – een Raads Informatie Avond (RIA) te organiseren. Het onderwerp van deze avond: “schuldhulpverlening voor zelfstandigen”?

Beperkingen BBZ-regeling

Binnen de gemeente wordt het BBZ loket als dé plek gezien, waar ondernemers met financiële problemen geholpen kunnen worden. Alle gemeentelijke instanties verwijzen hierheen door. De BBZ regeling is een mooie regeling maar richt zich op een hele specifieke doelgroep. Over Rood probeert al langer duidelijk te maken aan de gemeente dat veel ondernemers op basis van de BBZ-regeling niet geholpen kunnen worden en in de kou staan.

Tijdens de RIA gaf de gemeente voor het eerst ook zelf aan dat de BBZ wet voor veel ondernemers geen uitkomst biedt. Uiteindelijk kan de gemeente binnen de BBZ wet maar een klein deel van de ondernemers die zich melden met een hulpvraag helpen. De BBZ regeling is er voor de ondernemer, die een ‘levensvatbare’ onderneming heeft. Het is bedoeld als tijdelijk overbrugging. De regeling is opgezet om te voorkomen dat ondernemers door tijdelijke financiële problemen in de bijstand terecht komen. Heb je een partner met een inkomen? voldoe je niet aan het uren criterium? Kun je je jaarstukken niet aanleveren omdat je je boekhouder niet meer kan betalen? Dan is BBZ niet de oplossing. De BBZ-regeling is ook nooit bedoeld als alternatief voor gemeentelijke schuldhulpverlening, terwijl dit nu wel door alle gemeentelijke instelling zo wordt gezien.

Van het kastje naar de muur…

Tijdens de avond werd duidelijk dat er jaarlijks een paar duizend ondernemers zich aanmelden bij het BBZ loket, maar dat – volgens BBZ zelf – slechts tientallen daadwerkelijk worden geholpen. De rest wordt verteld dat ze beter kunnen stoppen of doorverwezen, naar… Het van het kastje naar de muur sturen proces is pijnlijk zichtbaar geworden.

Naast Over Rood waren diverse partijen en geïnteresseerden aanwezig; een ervaringsdeskundige (deelnemer Over Rood) of te wel een ondernemer die het kastje van de muur proces zelf heeft ondervonden, Economische Zaken, de Feniks groep; een organisatie die ondernemers die failliet zijn gegaan of dreigen te gaan helpt, en andere geïnteresseerden. De conclusie van de avond: De grote meerderheid van ZZP’ers melden zich bij het BBZ loket, maar worden niet via BBZ geholpen, terwijl men een BBZ loket wel als oplossing ziet.

Plannen voor een centraal adviespunt

Na de RIA hebben Over Rood, de Feniks groep en Economische Zaken de handen ineen geslagen en besproken wat de mogelijkheden zijn voor een centraal adviespunt op dit gebied, waarbij verschillende experts dienen samen te werken. Denk aan BBZ, maatschappelijk werk, advocaten en financieel specialisten. Aan Over Rood is de vraag gesteld om samen met onder andere de Feniks groep het plan verder uit te werken. Een hele mooie eerste stap. Binnenkort meer hierover.