Het traject
De eerste stap zet je zelf. Door Over Rood te mailen, te bellen voor een afspraak, of even langs te komen. De tweede stap is een intakegesprek. Het eerste gesprek is altijd gratis en vrijblijvend. We kijken dan of het klikt. Of je bij Over Rood kunt vinden wat je zoekt. En wat er verder nodig is om je doelen te bereiken.
Jouw persoonlijke traject
Geen enkel traject bij Over Rood loopt hetzelfde. Wel zijn er een aantal vaste elementen. Besluit je mee te doen dan krijg je een gesprek met een trajectmanager van Over Rood. Samen met de trajectmanager bepaal je de doelen van je traject. En wat er als eerste moet gebeuren. Welke programma-onderdelen voor jou van toepassing zijn. De trajectmanager helpt je op weg en zorgt dat je wordt uitgenodigd voor de verschillende workshops, trainingen en bijeenkomsten die Over Rood organiseert. Er is geen wachttijd. Je kunt meteen aan de slag. Met je trajectmanager bespreek je regelmatig hoe het gaat. Waar je tegenaan loopt. Waar je hulp nodig hebt. Wat er goed gaat. En wat je plannen zijn voor de volgende week.
Administratie op orde
Ondertussen breng je je administratie en financiën op orde. Maak je een budget. Of bijvoorbeeld een aanvraag voor de BBZ (Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen), voor toeslagen, voor schuldhulp, kwijtscheldingen of andere regelingen. Soms werk je alleen. Soms samen met andere ondernemers. Als je vastloopt is er altijd iemand die je verder helpt. Er zijn diverse financieel specialisten die je kunnen helpen bij het maken van de soms lastige keuzes. Zij kennen de voor- en nadelen van alle verschillende regelingen en weten aan welke voorwaarden je moet voldoen.
Kennis vergroten
Naast de praktische invulling is er ook ruimte om je kennis te vergroten. Als ondernemer krijg je met heel veel wetten en regels te maken. Om een bedrijf (door) te starten of schulden op te lossen heb je veel kennis nodig. Andere ondernemers, je trajectmanager en de financieel specialisten helpen je daarmee. Of je gaat zelf met een kennismodule aan de slag.
Over Rood biedt kennismodules aan over de volgende onderwerpen:
- Belastingen voor Ondernemers
- Budget & financiële planning – maken en bijhouden
- De werkwijze van deurwaarders en incassobureaus – je rechten, plichten en de beste manier om met ze om te gaan.
- Goede afspraken maken met klanten en leveranciers – alg. voorwaarden, verzekeringen, contracten ed.
- De werking van schuldhulpverlening – zijn er alternatieven?
- Je administratie – systeem, aandachtspunten en tips
- Inkomen verhogen – tarieven, propositie, overheidsregelingen en andere opties